Thailand 2011

In 2011 maken we de eerste grote reis met onze dochter van net 2 jaar oud.

Donderdag 3 maart

Joke, je bent een schat! Nog bedankt voor het brengen van ons naar het station, super!

We vertrekken om 18:54 met de trein uit Amersfoort naar Schiphol waar we om 19:40 aankomen. Indy is, net als wij, in vakantiestemming. Op Schiphol moeten we inchecken in vertrekhal 3, dat is lekker rustig. We krijgen te horen dat we al om 20:15 moeten boarden (de vlucht gaat pas om 21:40). We lopen toch maar vast naar de gate E20. Na enig wachten kunnen we het vliegtuig binnen. We hebben mazzel, het is deze vlucht niet druk en we mogen achterin twee rijen pakken of zelfs drie! Indy heeft het prima naar de zin: een beetje tv kijken, wat spelen met een jongetje op de rij voor haar, en dan toch maar een dvd-tje van thuis. Rond 23:30 gaat ze eindelijk slapen.

Vrijdag 4 maart

Inmiddels heb ik de klok al op Bangkok tijd gezet: van 23:30 wordt het opeens 05:30(6 uren later). Rond 12:00 wordt het ontbijt geserveerd. Indy slaapt nog steeds! Rond 13:00 wordt Indy wakker en zoekt direct naar haar kameraadje waarmee ze gisteren nog heeft gedold. De twee hebben direct weer prima contact.

Als we, als een van de laatsten, het vliegtuig uit gaan, pakt Indy haar koffertje en loopt als een doorgewinterde globbetrotter! richting paspoortcontrole. Dat wordt even zoeken: we worden doorverwezen naar “area1” waar we via de diplomatieke controle uiteindelijk terecht komen. Dan zijn we er zo doorheen en halen onze bagage op. Tussendoor pinnen we nog even wat Thais geld. Buiten zijn we snel bij de taxi’s en krijgen we er een aangewezen. In Bangkok is het altijd spits, dus duurt het even voor we ons hotel aankomen. Onderweg is het optrekken, remmen, snel links en weer naar rechts: niet bevorderlijk voor mensen met wagenziekte….. De taxi kost 300 baht + 75 baht voor de expresweeg.

In het hotel worden we als vorsten ontvangen. Het dagloon is in Thailand erg laag. Een 4-5 sterren hotel kost in hun ogen een vermogen, dus zijn wij super rijk…. Indy heeft zich gedurende de reis voorbeeldig gedragen, de lieve schat! Nu wil zij zwemmen! En als het ff kan, zo snel mogelijk. Dus we haasten ons naar het zwembad op de bovenste etage waar we een prachtig zwembad met dito uitzicht aantreffen. Indy heeft direct weer contact met een kleintje en haar moeder. Toch wel makkelijk zo’n dochter die alle contacten snel regelt! Moeder en zoon gaan even later weer weg waarna er een stel komt. Tja ben je net weg uit NL, en waar komt dit stel vandaan? NL! We praten even en gaan dan weer naar onze kamer om ons om te kleden en uit eten te gaan. Indy had in het vliegtuig heerlijke frietjes gehad en wil dat nu eigenlijk ook weer. Gelukkig is er vlak bij het hotel een winkelcentrum met diverse restaurantjes. Ook een McDonalds……sorry een McThai zit er bij. Heerlijk ff snacken! Terug in het hotel is het inmiddels 20:30 en dus bedtijd voor de kleine. Die protesteert nauwelijks en valt al snel als een blok in slaap! Nu wij……. Welterusten!

Bangkok

Zaterdag 5 maart

Vandaag eerst lekker uitgeslapen. Dat was nodig want Indy werd gisteravond wakker rond 23:30 en sliep pas weer rond 02:00.

We houden een rustig dagje en gaan de metro verkennen en naar Lupini park. Na een flinke wandeling komen we bij het metrostation Asok.

Wat ons verrast is dat de Thai bijzonder attent en behulpzaam zijn. Indy is daarnaast een grote blikvanger. Overal kijken de mensen haar aan en willen een beetje met haar communiceren en spelen. Geweldig!

Lupini park is groot, mooi, vooral schoon en heeft diverse attracties. Een openlucht fitness ruimte, speeltuinen, waterfietsen, etc. Het wordt de speeltuin.

Na het bezoek aan het park, pakken we de metro terug. We wandelen terug over Sukhuvit road, maar nu aan de andere kant t.o.v. de heenreis. We halen nog enkele boodschappen omdat het morgen zondag is en we vroeg eruit moeten om te…….fietsen! Ja je leest het goed! We gaan fietsen met Co van Kessel. kijk maar even op: www.covankessel.com

Vanavond eten we bij een restaurantje vlakbij. Voor nog geen 500 baht zijn we klaar. Nu nog een bakkie va n Starbucks mee en dan lekker onderuit!

Zondag 6 maart

We zijn vroeg opgestaan en nemen een taxi naar de verzamelplaats voor onze fietstocht. Wat een gekrioel door de stad met al die auto’s en tuk tuks! Als we het hotel beiken worden we Hartelijk ontvangen. Onze groep bestaat uit 3 vrienden en een stel met 2 kinderen. Het stel heeft al vele jaren door Thailand gereisd. Dat is dus ff boffen want zo krijgen we een paar leuke tips voor een geschikt eiland in de laatste week van onze vakantie.

De fietstocht begint en we gaan door vele steegjes in Chinatown. Vanaf de fiets kijk je zo de huiskamer en/of keuken binnen. Hier zie je de armere kant van Bangkok. We maken 2 stops onderweg en zijn ook even met een longtailboot de rivier overgestoken om naar het oude Bangkok te gaan. Daar bezoeken we ook een tempel.

Het is warm en als we rond 11:30 terug zijn in het hotel besluiten we om naar het hotel te gaan.

Maandag 7 maart

Vandaag staan we ook weer bijtijds op want we willen voor de drukte bij het Grand Palace zijn. Daarna moeten we nog onze treintickets boeken bij Hua Long Pong. De taxi chaffeur zegt dat er een grote file is en dat we via Chinatown beter een longtailboot kunnen nemen. Dat doet ons besluiten om de twee agendapunten om te draaien: eerst de tickets en dan naar het paleis. Of de taxichauffeur hierdoor een dealtje misloopt weten we niet maar erg blij keek hij niet.! Eigen schuld!

De tickets zijn zo geregeld en dus met de taxi naar het paleis. De drukte valt erg mee……. Bij het paleis wacht ons een verrassing: er is een gebedsdienst en we kunnen niet eerder dan pas om 12:00 naar binne. We besluiten om rond te lopen en ergens wat te drinken en daarna te eten.

Het complex met het paleis en de tempel is groot en indrukwekkend. Vooral de smaragden boedha lijkt erg mooi. Die is niet goed te zien want het beeld is slechts 66 cm hoog en staat op een 11 meter hoge sokkel. Hopelijk zijn de foto’s goed gelukt en kunnen we inzoomen…..

Als we rond 15:30 in het hotel zijn nemen we een lange frisse duik in het zwembad. Indy begint een beetje te zwemmen en gaat alleen al van de kant afspringen. Papa moet wel in de buurt Zinnik haar op te vange. Ze durft steeds meer en gaat heel onbevangen in het water!

‘s-Avonds eten we erg lekker in een zijstraatje, soi 8. We halen daarna nog wat boodschappen voor de reis morgen naar Sukhothai.

Sukhothai

Dinsdag 8 maart

De reis naar Sukhothai verloopt voorspoedig. We zijn al erg vroeg op het station en moeten ook nog extra wachten op de vertraagde trein. Uteindelijk vertrekken we 45 minuten te laat. Als we in Phitsanulok aankomen moeten we even wachten om een taxi te regelen. Een hoteleigenaresse is zo aardig om een taxi voor ons te regelen. Voor 700 baht zijn we bij ons guesthouse AtHome.

Wat een leuk guesthouse! Erg gezellig en prima accomodatie, eten en drinken!

Woensdag 9 maart

Vandaag gaan we met de tuk tuk naar Old Sukhothai waar je heel veel oude tempels en andere opgravingen kunt bekijken. Het is goed toeven in de tuk tuk. Met een briesje door je haren valt de temperatuur ook erg goed te doen. Indy kijkt haar ogen uit en geniet met volle teugen! Haar oogjes blinken de hele tijjd!

Als we het werelderfgoed bereiken regelen we fietsen om ons door het park te verplaatsen.

Rond 11:30 gaan we met een Song Thaew terug naar New Sukhothai waar we even pinnen en een paar boodschappen doen. Straks nog even onze bustickets regelen voor morgen naar Chiang Mai en dan de avondmarkt bezoeken.

Bij navraag in het guesthouse kunnen we gewoon onze ticktets morgen bij het busstation regelen. Dat scheelt dus weer een ritje!

De avondmarkt wordt een kleine teleurstelling: een steegje met een paar kraampjes! Dus dan maar snel zoek naar een leuk restaurantje. Dat blijkt toch lastiger dan verwacht. Uiteindelijk gaan we vlakbij ons guesthouse eten bij Felice. Deze heeft spaghetti wat voor Indy wel erg leuk zou zijn. Als we de bestelling na enig wachten hebben kunnen doen wordt ons geduld behoorlijk op de proef gesteld…… Pas na 45 minuten krijgen Indy en Jans hun eten. Bart heeft zijn twee gerechten al op! En het was niet eens druk in het restaurant……

vanavond vroeg naar bed want de wekker gaat om 06:15

Chiang Mai

Donderdag 10 maart

Vanmorgen uitgecheckt uit ons guesthouse. dat was een welkome verrassing: 2 nachten inclusief ontbijt en eten/drinken voor een zeer schappelijk prijsje.

Als er iemand naar Sukhothai gaat, kun je prima verblijven in guesthouse AtHome!

Met de tuk tuk naar het busstation en tickets gekocht. We moeten naar perron 18. Daar staat echter dat de bus naar Chingmai gaat….. Is dit nou hetzelfde of hoe zit dat? Toch maar ff controleren, want je wilt niet een paar honderd km verder uitstappen toch? Gelukkig blijkt Chingmai hetzelfde te zijn als Chiang Mai.

De bus is een soort streekvervoer: diverse haltes onderweg en je weet niet hoe druk het wordt. Gelukkig voor Indy ook een stoel gereserveerd want na een paar haltes zit de bus tsjokvol! Indy houdt het prima vol en is het pas zat als we er bijna zijn. Ze blijft ons verbazen met dat reizen! Voor we het weten hebben we zonder onderhandelen een taxi voor 150 bht genomen naar het hotel. Wat een afzetters! Het afdingen begint toch wel erg leuk te worden. Gisteren hadden we nog een petje voor Indy gekocht met vonk wat afpingelen!

Het hotel is prima, een heel groot bed waar Indy prima tussen ons in kan, een zwembad waar we direct naar toe gaan. ‘s-Avonds lekker gegeten bij restaurant Good View. Ik denk dat we hier nog wel een keertje terugkomen……

Nog even wat internetten en dan: welterusten!

Vrijdag 11 maart

Vandaag maar even rustig aan en de was doen. Het schijnt dat je hier heel goedkoop de was kunt laten doen, dus op zoek naar een goed adresje. Volgens een reisgids zou dit vlakbij het postkantoor moeten zijn. Er zijn echter 2 postkantoren die behoorlijk van elkaar verwijderd liggen….. We gaan op pad naar de oude stadskern en vinden al snel postkantoor nr 1. Echter geen wasserette in de buurt. Even verder wandelen en gelijk maar eens rondkijkenin deze oude stadskern. We vinden van alles, maar geen wasserette. Vlakbij het hotel is een leuk restaurantje voor de lunch, dus gaan we richting ons hotel. Op 200 meter daar vandaan zien we een wasserette, maar eentje waar je de was zelf moet doen…. Omdat we trek hebben gaan we eerst lunchen en dan maar de was doen in het hotel. Als we de hoek om wandelen naar het restaurantje treffen we gelijk een wasserette aan die voor 3 baht per kleding stuk de was wil doen. Prima! Morgen om 17:00 is de was klaar en kunnen we het ophalen. Strijken? Nee das niet nodig.

We lunchen erg lekker en gaan dan zwemmen. We besluiten, eigenlijk tegen onze principes in, om weer hetzelfde restaurant te bezoeken voor het diner zoals gisteren. Het restaurant heet Good View en is erg goed (bediening, eten, sfeer, etc.).

Zaterdag 12 maart

We besluiten om de oude stadskern verder te verkennen. De tuk tuk brengt ons naar een stadspoort en vandaar lopen we door de hoofdstraat richting het westen. Binnen de stadskern zijn meer dan 35 tempels! We bezoeken een aantal en hebben het gevoel dat we een beetje tempelmoe beginnen te worden. Na een late lunch gaan we naar het hotel om even te zwemmen om daarna onze was op te halen.

De was krijgen we mee in een grote zak. Kosten: 150 baht! Volgens ons lijstje zouden we alle was weer terug hebben. We hadden gelezen dat er wel eens per ongeluk een kledingstuk kwijt kon raken omdat men niet meer wist bij welke klant het nou hoorde.

We gaan op tijd eten bij Riverside zodat we het vuurwerk vanaf de brug goed kunnen zien. Het vuurwerk is ter ere van een nieuw verdrag met Japan. Rond 18:00, wanneer het vuurwerk zou beginnen, begint het te plenzen van de regen! Gelukkig zitten we droog. Ik had een kannetje bier besteld maar kreeg een “tower” (2ltr). Dat komt nu mooi uit! Als de regen ophoud, heb ik mijn biertje bijna op! Snel terug naar het hotel. Als we willen gaan slapen……. Begint het vuurwerk met veel pijlen en knallen!

We kijken op internet welke mogelijkheden er zijn voor een leuk eilandje voor de laatste week……..

Zondag 13 maart

We hebben gisteravond flink achter internet gezeten om alle opties voor de laatste week nog eens goed te bekijken. Voor een aantal bestemmingen valt de reistijd vanaf Chiang Mai behoorlijk tegen omdat er bijna geen rechtstreekse vluchten gaan. Dat hadden we niet verwacht! Chiang Mai is de 2e stad van Thailand, dus zou je iets anders verwachten. Ook hebben we goed gekeken naar de mogelijkheden voor de terugreis met aansluiting op onze vlucht naar Amsterdam. GRRRRRRRR! De prijzen van diverse binnenlandse vluchten zijn behoorlijk gestegen! Gelukkig hebben we gratis internet op de kamer via onze iPad! Wat een heerlijk apparaat! We hadden voor vertrek naar Thailand nogal wat tips meegekregen waaronder het “Olifanteneiland” Koh Chang. Na enig zoeken hebben we een flink aantal dealers gevonden waar we snel een top 3 selecteren. Nog even de ervaringen lezen van andere reizigers en we boeken een leuk resort!

Indy doet een flinke dut. Dat kon bijna niet anders want zo veel slapen doet ze niet. We gaan laat lunchen: pas rond 15:30! We eten bij een klein Thais restaurantje. Heerlijk en goedkoop!

Het water van het zwembad lijkt steeds kouder te worden? Indy wil opeens niet zwemmen maar lekker luieren. Dat kan!

‘s-Avonds gaan we naar de avondmarkt / zondagmarkt. Heel veel leuke kraampjes! We zijn op zoek naar iets maar hebben het nog niet gevonden. Dat komt nog wel….

Morgen hebben we een druk programma. Het is inmiddels 23:59 dus nu maar snel slapen. Welterusten!

Maandag 14 maart

Via NU.NL op de iPad kunnen we het nieuws een beetje volgen. De aardbeving bij Japan en de gevolgen zijn merkbaar in de gehele Pacific! Evacuaties zelfs in Californie! En dan de radioactieve straling die is vrijgekomen. Het doet je weer denken aan Tsjernobyl.

Op de TV’s zijn bijna alle zenders in Thai, dus niet te volgen.

Vandaag zijn we naar de berg Doi Suthep en de tempel Wat Phra Tat gegaan. We hebben een tuktuk genomen naar de oude stad en vandaar met een Songthaew (een soort taxi busje met twee banken aan de zijkant) naar de berg. We zitten samen met andere dames in de songthaew. Er zijn flink wat haarspeldbochten….. Niet bevorderlijk voor je maag! De kopjes worden flink bleek. Gelukkig houden we allemaal ons ontbijt binnen! Op de berg nemen we de kabelbaan omhoog want het is een flinke klim omhoog en geeft ons even tijd om bij te komen. De tempel is erg mooi, de mooiste tot nu toe. Naast de tempel is een groot terras met uitzicht over Chiang Mai en omgeving. Ook dit is erg mooi. We gaan even later met de trap naar beneden waar onze songthaew nog steeds wacht. We vragen de chauffeur of hij rit naar beneden wat rustiger wil doen en ons af te zetten bij de dierentuin.

De dierentuin is erg mooi gelegen en ingericht. We zien hier 3 panda’s in levende lijve! Wat een mooie beesten zijn dat! We lopen verder totdat het begint te regenen. We besluiten met de hop-on-hop-off bus naar de uitgang te gaan en vandaar naar het hotel.

‘s-Avonds gaan we eten bij een traditioneel Thais restaurant waar we een Kantoke Diner bestellen (een houten schaal met assortiment van streekgerechten opgediend met een schaaltje kleefrijst). Heerlijk! Sommige rechten zijn wel pittig!

In het hotel proberen we nog even de e-tickets te printen…….. Helaas zit er geen printer aangesloten op het publieke netwerk en zouden we met heel veel omwegen iets op een USB stick moeten zetten……. Morgen maar even naar een internetcafe.

Dinsdag 15 maart

Ja, ja de “oude man” is jarig! Hartelijk dank voor de felicitaties!

Eerst maar even naar het internetcafe. Na even zoeken is er een gevonden waar we direct kunnen printen. De reserveringen en e-tickets geprint en alvast de eerste vlucht ingecheckt. Boarding passes ook geprint. Dan ff koffie drinken bij Starbucks en dan naar Bo Sang! Dit plaatsje staat bekend als het centrum waar de parasols voor geheel Thailand worden gemaakt! Erg leuk maar ook commercieel. Alles wordt met de hand gemaakt. Althans voor zover we dat hebben gezien.

Terug gaan we nog even naar een grote supermarkt om zwemluiers voor Indy te kopen.

In het hotel alvast de taxi voor morgenochtend 05:15 geregeld en de rekening betaald.

Straks even lekker eten, inpakken en vroeg gaan slapen.

Morgen gaan we via Bangkok naar Trat en daarna naar het eiland Ko Chang. Hier gaan we lekker luieren totdat we weer naar huis gaan.

Ko Chang

Woensdag 16 maart

Vandaag een reisdag!

Vannacht nog enkele sms’jes ontvangen voor mijn verjaardag en een telefoontje. Weinig geslapen omdat de telefoon niet uitstond. Om 04:15 gaat de wekker en staan we even later op. Indy laten we nog even slapen. Als we zelf gereed zij. Voor vertrek maken we Indy wakker en kleden haar aan. Als we beneden komen, komt ook de taxi er al aan. Binnen 15 minuten zij. We al op het vliegveld. Inchecken, ook voor de aansluitende vlucht, gaat snel. Bij de gate wachten we, half slapend, totdat we kunnen boarden. We vertrekken op tijd en zijn om iets over acht in Bangkok. Ook hier gaat alles heel vlot en gaan we in de lounge wachten totdat het tijd is om naar de gate te gaan. Internet blijkt hier niet gratis te zijn en we gebruiken heel kort ons KPN abonnement om een paar dingen te regelen.

De vlucht naar Trat gaat met een propeller vliegtuigje, een nieuwe ervaring voor Indy en Jans. Vanaf Trat kunnen we eenvoudig een minutieus regelen dat ons naar het resort brengt inlusief overtocht met de ferry.

De chauffeur rijdt als een gek. We denken dat hij perse de overtocht van 14:00 wil halen…….. Al met al komen we ongedeerd aan bij het resort.

Het resort is geweldig, luxe, mooi, leuk, etc, etc, etc. We laten jullie de foto’s wel zien………. Dit wordt echt relaxen op een “bounty” strand.

We gaan nog even bij een winkeltje wat luiers halen en eten een klein hapje in een klein Thais restaurantje. Het kleine hapje bestaat uit: Wienerschnitzel! Lekker!

Donderdag 17 maart

We slapen lekker uit tot een uur of 10 en moeten ons een beetje haasten voor ons ontbijt (tot 10:30). Een heerlijk buffet staat gereed! Daarna even zwemmen totdat het klein beetje begint te regenen. We gaan naar onze kamer om wat te lezen en Indy te laten slapen. Die heeft daar geen zin in en we gaan een boodschapje doen en lunchen. We hebben een adresje gelezen, Bam & Tom. De recensies kloppen, het is erg lekker en goedkoop. Als we terug zijn in het resort wil Indy nog steeds niet slapen en begint een beetje te klieren…..

We willen op tijd gaan eten bij een restaurantje vlakbij het resort. Die gaat echter om 19:00 open zodat we 30 minuten moeten wachten. We besluiten verderop een hapje te eten bij M & D. Een heel leuk tentje met lekkere oude rockmuziek op de achtergrond en hele goeie Yellow curry. Indy heeft een leuk speelkameraadje gevonden in de baby van de eigenaren. Die is de hele tijd zoet en kunnen wij rustig eten.

Nu is het 20:30 en hopelijk gaat Indy nu EINDELIJK slapen!

Vrijdag 18 maart

Ook via deze weg nog gefeliciteerd Petra en Heidi!

Heerlijk niets doen, zwemmen, liggen bij het strand en af en toe de zee in. Het zeewater is lekker warm!

Eindelijk wat meer tijd om een boekje te lezen. Jans heeft vandaag haar eerste Thaise massage gehad. Voor herhaling vatbaar!

Indy heeft gigantisch veel energie en slaat bijna iedere dag haar middagdutje over. Vandaag voor het eerst weer even geslapen.

De kleine gaat ‘s-avonds bijna gelijk met ons slapen…… We vermoeden dat we zullen moeten wachten met het herstellen van haar ritme totdat we weer thuis zijn. Dat kan wat worden!

De laatste dagen in Thailand gaan nu komen, helaas. We hebben genoten en gaan zeker weer een keertje terug.

Donderdag 24 maart

Thuis!

Het reizen met Indy is ons bijzonder meegevallen. Ze heeft zich keurig gedragen en was ons geen enkele keer tot last.